Handje schudden met Mark (Rutte)

29 maart 2015 - Shanghai, China

De afgelopen week rondgereisd met de handelsmissie met Mark Rutte. Heel veel nieuwe contacten opgedaan en een super drukke week achter de rug. Na nog een meeting gisteren heb ik vandaag vrij!

Momenteel zit ik in Shenzhen, vlak bij Hong Kong. Een subtropische omgeving, mooi groen en lekker warm (overdag 25 graden). We zitten in de jongste en snelst gegroeide stad van China. Een jaar of 25 geleden woonden hier 100.000 mensen, nu zijn ze de tel kwijt geraakt. De schattingen lopen uiteen van 12 tot 18 miljoen mensen. De gemiddelde leeftijd is onder de 30 en het is ook de stad waar het inkomen tot de hoogste van China behoort. Het ziet er allemaal erg modern uit, schone strarten, spliksplinter nieuwe woontorens en glimmende hotels (ze houden erg van bling-bling).

Mark Rutte is een energieke man met een zeer positieve uitstraling. TIjdens de diners in Shanghai (woensdag) en in Shenzhen (donderdag) nam hij altijd geduldig de tijd om met iedereen te praten of op de foto te gaan. Woensdag zat ik met Wilma Mansveld aan tafel, zij nam ook deel aan de missie.

Door alle afspraken en evenementen geen  moment gehad om goed rond te kijken. Pas gisteren was er even tijd voor een paar wandelingen in de omgeving. Als ik dit schrijf zit ik bij de starbucks in Shekou, een trendy wijk van Shenzhen aan de Zuid-Chinese Zee. Daar is de beroemde Pearl River Delta, waar zo'n beetje alle spullen van de hele wereld in elkaar worden gezet. Ze hebben daar zo veel geld mee verdient dat ze nu een brug aan het bouwen zijn over de delta over een lengte van 58 km. Moet volgend jaar Hong Kong verbinden met het vaste land bij Zuhai en Macau.

Volgende week nog meetings in Nanjing (maandag) en Beijing (de rest van de week). Dan vlak voor Pasen weer terug in Nederland waar ik toch best wel een beetje naar terug verlang!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Miep v.d.kamp:
    29 maart 2015
    , reisverhaal met veel belangstelling gelezen .goede dagen verder!
  2. Martine Evers:
    30 maart 2015
    Wat super leuk! Je bent inderdaad groter....
    Prachtige foto's Eric! Vast een hele fascinerende reis!