10.000 Chinezen op 1 vierkante kilometer

12 januari 2014 - Sanya, China

Wuzhi Zhou Eiland, wie kent het niet? Welnu, in ieder geval alle Chinezen. Het is een prachtig tropisch eiland van ongeveer 1 bij 1 kilometer en op zondag een hartstikke leuk uitstapje voor de hele familie. Ik moet er wel een beetje om lachen hoor, die Chinezen. Met duizenden tegelijk gaan ze allemaal in bussen en in groepen naar dit piepkleine eilandje voor de kust van Hainan.

Een bus brengt me in ongeveer een uur naar een plaatsje ten oosten van Sanya. Ik denk daar aan boord te gaan van een boot die me naar tropisch eiland gaat brengen. Gelukkig had ik mijn e-reader meegenomen, want bij aankomst staat er werkelijk de langste rij die ik ooit gezien heb. Ondanks dat de snelle boten (zie foto) af en aan varen mag mijn reisgezelschap van 25 Chinezen en 1 Nederlander 60 minuten traag maar gestaag door het lange lint van mensen naar voren kruipen.

Aan boord heerst strenge tucht: iedereen moet snel gaat zitten en dat wordt een enkeling die dat niet snel genoeg doet toegeschreeuwd. Kinderen mogen tijdens de overtocht natuurlijk niet op de stoelen staan, dat wordt direct met een reprimande afgestraft. Gelukkig is het wel veilig: een digitale tekst in het Engels verbied het meenemen van 'explosives'. Ik ben opgelucht want anders hadden die Chineesjes natuurlijk van alles meegestoken.

Op het kleine eilandje krioelt het van de mensen en je kunt met elektrische karretjes het hele eiland afrijden begeleid door een snerpende stem van de tourgids. Ik vermaak me wel want het is mogelijk om een aantal prachtige wandelpaden af te gaan. Op een kaap kan ik zelfs een stukje een rots in het water opklimmen. Gelukkig komt een 'parkwachter' me vertellen dat dit veel te gevaarlijk is en ik ben in drie stappen weer op het strand.

Ik neem een boot eerder terug voor de grote drukte weer aanvangt. Op het 'vaste' land, drie kilometer verderop, struin ik door het lokale vissersdorpje. Het is een gigantische puinzooi: overal ligt rommel, zand, plastic, bouwmaterialen (gebruikt of nog te gebruiken). Een strandje geeft me even rust, waar ik lekker een uurtje naar het ruisen van de golven luister voordat ik me weer naar de bus begeef.

Al met al een mooie dag in de tropen. De natuur is super, het weer was in de ochtend zonnig en warm, in de middag bewolkt en zacht. Morgen nog een dag, dan trek ik de binnenlanden in op zoek naar tropisch oerwoud. In de avond vlieg ik dan naar Shanghai, mijn laatste stop voordat ik weer huiswaarts keer.