27 graden

11 januari 2014 - Sanya, China

Een wereld zonder smog! Ik was bijna vergeten dat die ook bestond. Mijn uitstapje zuidwaarts brengt me op het eiland Hainan, in het uiterste zuiden van China. Het is heerlijk warm en mijn gezondheid schiet omhoog.

In de ochtend neem ik afscheid van de vriendelijke mensen van het Yi De Hotel in Pingyao. In een mist van smog wordt ik naar het vliegveld in Taiyuan gebracht, een dik uur rijden naar het noorden. De chauffeur is een alleraardigste vent van mijn leeftijd die best een paar woorden Engels spreekt. Hij vertelt van de problemen met corruptie, maar vooral ook de luchtverontreiniging. We razen over een snelweg (zie video) en passeren een enorm complex chemische fabrieken, volgens mijn chauffeur zich uitspreidend over 30 km. De smog beperkt zich zeker niet tot alleen de steden, op het platteland is het precies zo; Ondanks dat het onbewolkt is, weet het zonnetje maar slechts waterig van zich doen gelden.

De vlucht naar Sanya van 3 uur verloopt zorgeloos. Het vliegtuig zit lekker vol met hele families, ik ben weer de enige buitenlander. Ik heb dit keer geen stoel met extra beenruimte, maar mijn gangpadstoel is eigenlijk best comfortabel. Onderweg zie ik dat het beneden me bewolkt is, een gewoon verschijnsel in het zuiden van China in de winter. Er zijn hele gebieden waar de zon zelfs minder schijnt dan bij ons in Nederland.

Als ik het vliegtuig uitstap voel ik de warme vochtige lucht langs me stromen. Heerlijk! Er staat een straffe wind, dus benauwd is het geenszins. Ben benieuwd hoe de taxirit gaat! Vol goede moed ga ik in de korte rij voor de taxistandplaats staan. Nog geen minuut later ben ik aan de beurt. Een ietwat gezette meneer laat ik zien waar ik heen wil. 'Dat is ver!', is zijn eerste - voor mij inmiddels volstrekt voorspelbare - reactie. Ik vraag hem keurig om gewoon de hendel naar beneden te doen zodat de meter gaat lopen. Dat doet hij dan toch maar. Hij probeert nog 80 Yuan met me af te spreken, maar tevergeefs. Uiteindelijk geeft de meter 53 Yuan aan. In de aankomsthal van het vliegveldje  ben ik twee keer gevraagd voor een taxi, voor het 'schamele' bedrag van 100 Yuan. Ha ha, ik loop gewoon door. Alle boekjes raden je ook af om op dergelijke verzoeken in te gaan.

Het zuiden van Hainan, waar Sanya ligt, is de enige streek die 100% tropisch is in China. Het is prachtig groen en de palmbomen wuiven me tegemoet. Het Shan Hai Tian Hotel ligt prachtig aan de rand van een baai en ik heb last-minute een fantastische kamer kunnen boeken met zicht op zee en de baai. Ik wordt tot twee keer toe in het Russisch aangesproken, ik wilde al 'Njet' zeggen, maar hield het bij 'I don't speak russian'. Inderdaad zijn er verrassend veel Russen in dit stadje, allemaal de strenge Siberische winter aan het ontvluchten vermoed ik.

Voor morgen heb ik een excursie geboekt naar een tropisch eiland. Ik moet daarvoor nog wel een bus zien te vinden op een busstation, dat wordt nog even spannend.