Shoppen & zuidelijke hoofdstad

18 januari 2014 - Shanghai, China

Vrijdag snel ik met hoge snelheid met de trein naar China's oude hoofdstad: Nanjing. Daar bezoek ik het mausoleum van Dr. Sun, de grondlegger van het 'moderne/  China en de enige belangrijke persoon die zowel in China als in Taiwan wordt vereerd. Zaterdag ben ik een blij man: mijn aangemeten kleding zie er prima uit en zit - inderdaad zoals het hoort - als gegoten. (check ook even m'n video, een compilatie van Shanghai)

De trein van 9:00 met nummer G12 vertrekt precies op tijd. Ik zit op een mooi plekje met uitzicht - maar de afgelopen dagen is de smog weer teruggekeerd, dus heiigheid is er alom. De waarden voor PM2.5 zijn gestegen tot ruim boven de 200, dat is in de categorie 'very unhealthy'. Dit is echt geen stad om in te wonen. Maar goed, met een topsnelheid van 305 km/u gaan we in 1 ruk door naar Nanjing zo'n 300 km naar het westen. De trein kan volgens mij best harder, maar kennelijk zit er een begrenzer op, jammer. Het landschap zoeft voorbij, het ene dorp na het andere, soms afgewisseld door een stad met de bekende wolkenkrabbers.

Dr Sun is geen bekende guru of reclameman voor niveau of zo, maar 1 van de belangrijkste mannen van de recente geschiedenis. In de jaren 20 van de 20e eeuw kwam een einde aan millennialange overheersing van de verschillende dynastien die China rijk was. Dr Sun was vooral bekend door zijn drie principes van het volk:nationalisme, macht aan het volk (democratie) en welvaart   Over het tweede principe heerst enige discussie, met name tussen de mensen op Taiwan en het vaste land van China.

Ik loop door een prachtig aangelegd park net buiten Nanjing waar een mausoleum voor de beste man is aangelegd, overigens tegen zijn eigen wil in. Maar ja, wat doe je eraan als je al vergaan bent tot stof? Het is bijna voorjaarsachtig met 14 graden en een - door de smog - bleek zonnetje.

Zaterdag wordt ik de nieuwe eigenaar van twee op maat gemaakte pakken. Het thuisfront moet uiteindelijk maar uitmaken of ik geslaagd ben, ik ben zelf wel tevreden. Een nieuwe koffer is zo aangeschaft en ik tik ook nog wat andere zaken op te kop. Onderhandelen over de prijs is essentieel. Anders betaal je overigens belachelijke prijzen, want soms kom ik uit op minder dan 10% van de vraagprijs. Dat gold overigens niet voor de pakken, die heb ik voor iets onder de 80 euro aangeschaft, wat ik als een koopje beschouw.

Overigens zie je in Shanghai overal bouwactiviteiten. Oude wijken verdwijnen in hoog tempo (zie ook foto).

Zoals jullie weten houd ik van getalletjes, dus daar komt ie dan: ik heb in de afgelopen 17 dagen in totaal 320 km gelopen, dat is gemiddeld 19 km per dag, de laagste temperatuur maakte ik mee in Harbin: -22 graden. Warm was het in Sanya met 27 graden. Van de 9 taxiritjes waren er 7 onaangenaam vanwege gedoe met de chauffeur, Ik verbleef in 6 steden (Beijing, Harbin, Xian, Pingyao, Sanya, Shanghai), Ik heb 6400 km aan binnenlandse vluchten achter de rug (oeps, hoe zit dat met de opwarming van aarrde?) en ken inmiddels Chinese woorden op 1 hand te tellen.

Bedankt dat jullie mij begeleidden tijdens deze reis. Morgen ga ik met de Maglevtrein naar het vliegveld (hopelijk sneller dan 400 km/u) en dan in een slordige 12 uur van Shanghai naar Amsterdam waar ik rond 5 uur in de middag aankom, ik vermoed in een bewolkte, bedompte, kille atmosfeer. Hiep hoi, ik ben weer thuis!

1. Pa:
    18 januari 2014
    Hoi zoon,
    Je hebt een goede verhaallijn in de afgelopen blogs neergezet.
    Compliment daarvoor. Ook kreeg ik complimenten van andere lezers in mijn omgeving.
    Goede terugreis en tot maandag in Sint Pancras.
  2. Frank:
    19 januari 2014
    Leuk dat we mee mochten ;)
    Goeie reis terug :)