55 schaatsende Hollanders

10 januari 2014 - Pingyao, China

Tijdens mijn verkenning van de eeuwenoude stad Pingyao kom ik twee schaatsende Hollanders tegen die ik gisteren nog op het NOS journaal heb gezien bij uitzending gemist. Verder heb ik het bijna de hele dag koud en besluit mijn reisschema aan te passen wat me morgen in een hele andere wereld gaat brengen.

Tijdens de ochtenduren verken ik een groot deel van de schatten die deze stad rijk is. Ik bezoek een tempel van Confucius, een expositie van KungFu en een aantal gebouwen in het oude financiele district van de stad. Ik heb het de hele ochtend koud en ben nog steeds slap en mijn keelpijn is zeker nog niet over.

In de middag ontwaar ik ineens Nederlands ergens in een bezienswaardigheid. Ik ben nieuwschierig, wat dat is voor het eerst! Er zijn hier overigens nauwelijks buitenlandse toeristen, tot vanmiddag heb ik er drie gezien. Ik kom in gesprek met deze twee heren uit Den Haag en wat blijkt? Zij horen bij het gezelschap dat deze week een 'Elfstedentoccht' heeft gereden op de Gele Rivier. Wat een stom toeval zeg! Gisteren had ik namelijk voor het eerst uitzending gemist aangezet met het journaal van afgelopen woensdag. Daar zat een heel item in over deze schaatsers. Ze vertellen uitbundig en enthousiast over hun ervaringen, van zand op het ijs en diepvriestemperaturen. Deze twee heren blijken overigens geen doetjes, ze hebben al meerdere keren de echte Elfstedentocht gereden, verschillende hoge bergtoppen te hebben beklommen en nog regelmatig (hele!) triathlons te doen. Ik dacht dat ik een beetje extreem was....... Ze scheiden zich af van de grote groep van 55 en gaan over twee dagen met de trein naar Lhasa en daarna naar Nepal om het Everst Base Camp te gaan bereiken  Ligt een voor de hand ;-)

De kou en de smog begint me overigens letterlijk de keel uit te hangen. Zolang je inademt via je neus is er weinig aan de hand, maar zodra je dat via je mond doet is het direct een aanslag op je stembanden, longen en wat niet meer zij. Op een site http://aqicn.org kun je zien wat de stand van PM1.5 is in China. Het is schrikbarend! Bijna nergens is het niet ongezond. Waarden overschrijden in vrijwel alle steden gemakkelijk de 200 of soms nog veel meer, terwijl wij in Nederland al moeilijk doen als het boven de 50 is.

Ondertussen - het lot speelt hier een aangenaam spelletje - krijg ik een bericht dat mijn vlucht naar Shanghai is geannuleerd. Dat brengt me al snel op een idee dat ik al had in Nederland, namelijk voordat ik op mijn eindbestemming Shanghai ben dat ik nog een andere plek wat zuidelijker wil aandoen. Ik heb gedacht aan Kunming, Lijiang, Xiamen, maar het is toch anders geworden. Namelijk een plek zonder smog! Ja, die bestaat echt in China. Morgen lees je meer over dit paradijsje van de schone lucht.

1. Frank:
    10 januari 2014
    Lang leve de zon ;) Goeie reis
  2. Dyme:
    11 januari 2014
    Mooie foto's Eric! En leuk die reisverhalen, net of je een beetje meereist (kom ik toch nog ergens...). Beterschap voor jou en sterkte met je opa!