Lekker en dagje schaatsen

4 januari 2014 - Beijing, China

Wat ga je doen als inwoner van Beijing op je vrije dag: schaatsen natuurlijk! Beijing heeft talloze meren en daar gaan ze op de schaats of met een 'schaatsslee' voor de kleintjes. Verder breng ik in dit winterse landschap een bezoek aan het Zomerpaleis van de keizers en struin langs Hutongs.

Met de metro ben je snel op de meeste plekken in Beijing. Zo ook in het noorden van de stad waar ik door Hutongs struin. Dat zijn oude woonstraten zoals ze in de 14e en 15e eeuw zijn ontstaan overal in China. In Beijing zijn er nog heel wat over, maar ze verdwijnen of moderniseren in rap tempo. Het is vandaag koud en zeer nevelig, zeker ook door de toegenomen smog.die gisteren eventjes wat minder was.

Overigens ben ik - net als 100% van de Chinezen onder de 40 - continu online. In Nederland heb ik een SIM-kaart besteld van prepaidsimcard.org en het is fantastisch. Bij aankomst in mijn telefoon gestopt en het werkt direct! Super 3G-bereik voor waar je ook bent, in de metro, op de Grote Muur of waar dan ook. De datasnelheid is ruim voldoende om over het internet telefoongesprekken te voeren (ik doe dat met WiCall, kost ongeveer 2c per minuut). In de metro zit pak 'm beet 60% op zijn telefoon (inclusief ikzelf). Tja, wat dat betreft is er geen enkel verschil met Nederland.

Rond het middaguur neem ik een Starbucks aan de oever van met Qianhai meer. Overal zie ik schaatsende mensen, er is ook een stuk afgezet voor de allerkleinsten die een slee op schaatsen kunnen huren. Ze hebben dikke pret.

Een lange metrorit brengt me bij het Zomerpaleis van de keizers. Een mooi optrekje boven op een berg aan de rand van (alweer) een meer. Ook hier wordt er flink op los geschaatst en gesleed. In de namiddag slaat de jetlag weer toe en is het eventjes zwaar, maar rond 6 uur zit aan echt Chinees eten. Een soort kiprolletje met pittige groenten. Heerlijk! En dat met een lekkere koffie voor slechts 35 Yuan. Vandaag ben ik dus zeker niet afgezet.De metro is trouwens spotgoedkoop: voor 2 Yuan kun je overal komen en zo vaak overstappen als je wilt.

Op de terugweg naar huis stuit ik toevallig op een voorstelling buiten op straat (zie video). Het is de start van de 'Grand Opening' van een nieuw chique restaurant. Ik geniet ervan.

Morgen staat in de middag een lunch met een Chinese familie op het programma, via couchsurfing tot stand gekomen. In de avond vertrek ik per nachttrein naar Harbin, mijn meest noordelijke en koude stop op deze reis.

1. Marijke:
    4 januari 2014
    Hallo Eric,
    Leuk om een beetje mee te mogen beleven. Veel reisplezier nog....en....een heel fijn 2014...met veel inspirerende belevingen.
    Groetjes, marijke galema
  2. Rike:
    6 januari 2014
    Niet alleen inwoners van beijing schaatsen daar, ook Nederlanders. Dus pas op wat je zegt.
  3. Rike:
    6 januari 2014